۱۶:۱۷ ۱۴۰۳/۰۵/۱۵

سندباکس طلا چگونه کار می‌کند؟

کسب‌وکارهایی که بازوهای تحول اقتصاد دیجیتال به حساب می‌آیند معمولا ماهیت بین‌بخشی دارند و در زمره کسب‌وکارهایی قرار می‌گیرند که پیش‌تر با این‌ها مواجه نبوده‌ایم و به همین دلیل فضای حکمرانی آن‌ها مهیا نشده است.
کد خبر:۸۹

اقتصاد معاصر؛ با توجه به تحولاتی که در ذیل تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال در حال وقوع است، ضرورت نگاه‌های بین‌بخشی و تشکیک مساعی بیش از پیش بین کنشگران بخش خصوصی و بدنه حاکمیتی در قالب تنظیم‌گران محیطی و بخشی نمایان شده است. 

 

محیط‌های آزمون تنظیم‌گری یا «سندباکس» بستری را فراهم می‌کند تا این زمین بازی مشترک فراهم شود تا هر کسب‌وکاری فرصت ورود به محیط تنظیم‌گری را پیدا کند و با نگاه‌های تنظیم‌گرانه آشنا شود، از طرف دیگر، این فرصت برای تنظیم‌گران بخشی نیز فراهم است.

 

کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون از سال ۹۸ فعال شده و در قالب آزمون اصلی سندباکس‌ها هدایت موضوعات بین بخشی و دستور جلسات را پیش می‌برد. در حال حاضر تنظیم‌گرهای بخشی در سازمان بورس کار خود را شروع کرده‌اند، سندباکس بیمه و مرکز توسعه وزارت بهداشت ایجاد شده و هماهنگی‌ها برای رسیدگی به درخواست‌های کسب‌وکارها در حال انجام است. 

 

 موضوع سندباکس و تنظیم‌گری از طریق محیط‌های آزمون نیاز به ۲ مولفه اصلی دارد. نخستین مولفه موضوعات اجرایی مانند تشکیل کارگره و تشکیل جلسات با متخصصین و شناسایی فرصت‌ها است. مولفه دیگر کنشگری و نوع درخواست توسط کسب‌و‌کارها و تکمیل فیلدها و حضور فعال در این محیط است. سندباکس‌ها ظرفیتی را ایجاد می‌کنند تا رسته‌های مختلف کسب وکارها با مسیرهای تنظیم‌گری بخش خود هدایت شود.

 

یکی از خروجی‌های این فرایند در وزارت صمت، به رونمایی از سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها منجر شد که پس از ۲۵ جلسه در کمیته تخصصی، در پایان سال گذشته درخواست یک کسب و کار برای فروش آنلاین طلا در این سندباکس تایید شد. اردیبهشت ۱۴۰۳ شورای راهبری را تصویب کرد و طبق مکاتبه‌ای که با دبیرخانه سندباکس‌های کشور انجام شد، مجوز فعالیت این شرکت در حوزه فروش آنلاین طلا ابلاغ شد.

 

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با رونمایی از سندباکس مخصوص تجارت الکترونیکی در مسیری گام برداشت که به واسطه آن اولین سامانه قانونی خرید و فروش طلا در این محیط مهیا شد.

 

در این روش با وجود نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و یک بانک، پلتفرم فروشنده نمی‌تواند طلایی را بفروشد که در اختیار ندارد و به‌اصطلاح خالی‌فروشی کند. طلا باید در خزانه بانک ذخیره شود و میزان موجودی هم به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام شود، هم در پروفایل کاربر قابل مشاهده باشد. 

 

در این مسیر بانک‌ها صرفا وظیفه نگهداری از طلا را دارند و عملیاتی از مسیر انجام نمی‌شود و ارائه تمام خدمات برعهده پلتفرم با نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. با این فرایند دارایی شهروندان تضمین می‌شود.   

ارسال نظرات